2019

[FR]

Installation et performance: Kay Zevallos Villegas
Performance sur la place de marché du Belén à Iquitos – Pérou, 4 heures
Archive video ( 7’24’’) et photos ( série de 10 photographies )  

La Glorieta est un monument architectural, il a été offert à la ville d’Iquitos (Pérou) par la communauté chinoise en 1921. Kay l’utilise comme scène et corps dans cette action performative. Le titre de ce projet protéiforme, La glorieta, renvoie au mot gloriette : il s’agit ici d’une petite gloire, une sorte de célébration du pouvoir réservé à ceux qui pourront “profiter du banquet”.

A cette occasion, un banquet a été reconstitué avec des fruits et autres produits achetés au marché. A partir de la peinture El banquete (2013) de l’artiste péruvien Christian Bendayán, Kay Zevallos Villegas remet en question le rôle du spectateur et celui de la femme passive, modèle du tableau. A la différence du tableau de Bendayan, Kay a souhaité donner une place toute particulière au public venu consommer ces offrandes. Elle, est un produit parmi d’autres.

Lorsque quelqu’un prenait quelque chose de cette montagne de nourriture, mon corps était symboliquement et physiquement violenté par moi-même. À la fin, il ne restait que des restes et des déchets. Un autre cycle a commencé, je suis devenue un déchet qui sert de nourriture aux autres. La chaîne continue, sur les échelons du pouvoir. Kay


[EN]

Installation and performance: Kay Zevallos Villegas
Performance in the market place of Iquitos – Peru, 4 hours
Video archive ( 7’24”) and photos ( series of 10 photographs )

La Glorieta, a pleasing, beautifully-designed bandstand-like structure, was given to the city of Iquitos by the Chinese community in 1921. In 1965, during the celebrations held to mark Peru’s Independence, it was moved to the small square in the Belén neighbourhood. Zevallos uses the bandstand as the stage and central core of this artistic performance, which reflects on the meaning of the word “glorieta”. Taking as her starting-point a painting by Peruvian artist Christian Bendayán entitled “The Banquet” (2013), the artist challenges the viewer. “The woman is reclining at a table, as an offering to three men. Atypically dressed, she is a mixed-race woman, signalling the intervention of modernity. She is “placed” among snacks. She is part of the wealth of the Amazon, of its resources for exploitation, resources for survival. She is a passive woman; her action is no more than endurance. Power, or the powerful, deprive her of her free desire. In the performance I seek to question and inform the public about these vicious practices, where the victims apparently have no wish to escape”.

Kay Zevallos Villegas invites us to interact with a performative installation, which questions the roles of men and women throughout a long history of exploitation and abuse, naturalised as standard practices within society.

In the artist’s own words: “La Glorieta is, literally, a small glory that serves to conceal degenerations which are in fact impossible to hide. It is a symbol of ephemeral prosperity, of a wealth gobbled up by a few de facto powers, due to the boom in raw materials such as rubber, oil and timber, to mining, and to illegal practices such as the white slave trade and slavery. Once the raw materials were exhausted, all development plans were shelved. The few who profited from it, the beneficiaries of corruption, left without abandoning the symbol, leaving La Glorieta behind as a trace of irony. The design of a model that, as soon as it flickers, has disappeared. It is a performance that highlights the cannibalisation of peoples and lands”.


[CAST]

Instalación y performance: Kay Zevallos Villegas
Performance en la plaza del mercado de Belén de Iquitos – Perú, 4 horas
Archivo video ( 7’24”) y fotográfico ( serie de 10 fotografías )

La Glorieta, bella estructura de hermoso diseño, fue donada a la ciudad de Iquitos por la Comunidad China en el año 1921. Durante las celebraciones de la Independencia peruana, fue ubicada en la plazuela del barrio de Belén en 1965. Zevallos la utiliza como escenario y cuerpo de esta performance artística que parte de una reflexión en torno al sentido de la palabra “glorieta”. Partiendo como punto de reflexión, la pintura del artista peruano Christian Bendayán “El banquete” (2013), la artista interroga al espectador. “La mujer se encuentra recostada en una mesa, como ofrenda a tres hombres. Mestiza vestida atípicamente, señala la intervención de la modernidad. Se encuentra “puesta” entre meriendas. Es parte de la riqueza del Amazonas, recursos de explotación, recursos de sobrevivencia. Es una mujer pasiva, su acción se limita a soportar. El poder, o el potentado, la sustraen del deseo libre. En el performance intento interrogar e informar al público sobre estas prácticas viciosas, donde las víctimas parece que no quisieran escapar”.

Kay Zevallos Villegas nos invita a interactuar con una instalación performativa, que nos interpela sobre los roles de hombres y mujeres a lo largo de una historia de explotación y abuso, naturalizado como prácticas usuales dentro de la sociedad.

En palabras de la artista, “La Glorieta es una pequeña gloria que sirve para disimular degeneraciones que son imposibles de ocultar. Es un símbolo de prosperidad pasajera, que sucumbió para voracidad de unos pocos poderes de facto, ante el boom de materias primas como el caucho, el petróleo, la madera, la minería y ante ilegalidades como la trata de blancas y la esclavitud. Agotada la materia prima, las intenciones de desarrollo se esfumaron. Los pocos que la aprovecharon, los beneficiados de la corrupción, se marcharon sin abandonar el símbolo, dejaron La Glorieta, como una huella de la ironía. El diseño de un modelo, que ni bien se parpadea, ha desaparecido. Es una performance que muestra la canibalización de pueblos y tierras.”


Solo exhibition  

2022 Carne | Cité internationale des arts | Cur. Claire Luna | Paris, France | 22.03 -26.03.2022


Group exhibition

2022 Traces et Sutures | Galerie IESA | Paris, France |