2020

[CAST]

Los indeseables. Cartografías del deseo
Serie de 35 fotografías (Parte I). Video.

La artista pluridisciplinaria Kay Zevallos,  vuelve a Iquitos, su ciudad natal en la Amazonia peruana, para experimentar cambios, que también  se darán voluntariamente desde lo simbólico, mediante la acción artística que explora una muda de piel, un travestismo. Las prácticas travestis y del Drag en la Amazonía se desarrollan aún, por lo general, en un circuito marginal, es un ejercicio casi clandestino y que puede vincularse a dinámicas desde el cuerpo, que van del acto escénico artístico hasta una actividad económica en el mercado sexual. Pero la cultura Drag, a pesar de ser incipiente en las  urbes amazónicas, ya es un palpable detonante de cambios sociales, de esquemas morales y de creación artística.
Kay se somete a la transformación de su identidad  para travestirse en una Drag Queen tropical, una divinidad de la noche trans-amazónica y vivir en carne propio la mirada ajena, a veces seducida y otras, inquisidora. Pero a la vez, y especialmente, para mirarse a si misma desde esta otredad, entallada en un cuerpo drag,  intercambiando identidades entre seres/artistas performáticos, desde quienes fluorecen signos de supervivencia, luchas y sueños, en una Amazonía siempre trans-formadora.
Christian Bendayán, curador, UNESCO, Semana de la América Latina y el Caribe 2022, París.

Esta exposición, presentada inicialmente en un espacio público de la ciudad de Iquitos en julio de 2022, fue censurada y retirada abruptamente a las pocas horas de su inauguración.


[FR]

Les indésirables. Cartographie du désir.
Série de 35 photographies (Partie I). Video.

L’artiste pluridisciplinaire Kay Zevallos retourne à Iquitos, sa ville natale dans l’Amazonie péruvienne, pour vivre des changements, qui s’opéreront aussi volontairement à partir de la symbolique, à travers l’action artistique qui explore une mue de peau, un travestissement. Les pratiques du travestissement et de drague en Amazonie se développent encore généralement dans un circuit marginal, c’est un exercice presque clandestin et qui peut être lié à des dynamiques du corps, allant de l’acte scénique artistique à une activité économique dans le marché sexuel. Mais la culture Drag, même si elle naissante dans les villes amazoniennes, est déjà un déclencheur palpable de changement social, de schémas moraux et de création artistique.  
Kay subit la transformation de son identité pour se travestir en une Drag Queen tropicale, une divinité de la nuit transamazonienne, et pour éprouver dans sa propre chair le regard des autres, tantôt séduit, tantôt inquisiteur. Mais en même temps, et surtout, pour se regarder depuis cette altérité, encastrée dans un corps travesti, échangeant des identités entre des êtres/artistes performeurs, d’où jaillissent des signes de survie, des luttes et des rêves, dans une Amazonie toujours en trans-mutation.
Christian Bendayán, commissaire d’exposition UNESCO, Semaine de l’Amérique latine et des Caraïbes 2022, Paris.

Cette exposition, initialement présentée dans un espace public de la ville d’Iquitos en juillet 2022, a été censurée et retirée brusquement quelques heures après son inauguration.


[EN]

Los indeseables.Cartografías del deseo
Photography and video

The multidisciplinary artist Kay Zevallos returns to Iquitos, her hometown in the Peruvian Amazon, to experience changes, which will also occur voluntarily from a symbolic point of view, through the artistic action that explores skin shedding and cross-dressing, a transvestism. Transvestite and drag practices in the Amazon are still developed, in general, in a marginal circuit, it is an almost clandestine exercise that can be linked to dynamics from the body, ranging from the artistic scenic act to an economic activity in the sexual market. But Drag culture, despite being incipient in the Amazonian cities, is already a palpable trigger of social changes, moral schemes, and artistic creation.
Kay undergoes the transformation of her identity to transform herself into a tropical Drag Queen, a divinity of the trans-Amazonian night, and to live in her own flesh the gaze of others, sometimes seductive and sometimes inquisitive. But at the same time, and especially, to look at herself from this otherness, carved in a drag body, exchanging identities among performative beings/artists, from whom flow signs of survival, struggles, and dreams, in an always trans-forming Amazon.
Christian Bendayán, exhibition curator, UNESCO, Semaine de l’Amérique latine et des Caraïbes 2022, Paris.

This exhibition, initially presented in a public space in the city of Iquitos in July 2022, was censored and abruptly withdrawn a few hours after its opening.

Los indeseables, cartografías del deseo, is a performance with photographic resources that began its journey in the city of Iquitos. For 20 years, Peru witnessed a long-running conflict between the army and the guerrillas of Sendero Luminoso and the MRTA (Movimiento Revolucionario Túpac Amaru). As part of their “social cleansing” plan, the revolutionary movement targeted homosexuals, drug addicts and thieves, calling them “Los Indeseables” (the Undesirables). Transvestites and transsexuals were among the groups most intensively persecuted in the Peruvian jungle. The jungle rivers became escape routes for those seeking to build new territories.

“In focusing on a survey of transvestism, I wanted to explore the fabrication of eroticised, exploited, silenced bodies, in an appeal for the self-exploration of our desires. Desire as a notion inherent to each individual, and the manufacture of desire as commodity or fetish. These experiences of transformation subverted the normative approach to the body, transcending its purely reproductive function and highlighting its self-proclaimed mobility, shifting between different sexualities within a single gender.” Kay.


Solo exhibition  

2022 Los indeseables. Cartografías del deseo | Cur. Christian Bendayán | Alliance Française de Lima | Galerie l’Imaginaire | Lima, Peru | 14.12.2022 – 07.01.2023
2022 Los indeseables. Cartografías del deseo | Cur. Christian Bendayán | Las Terrazas, Boulevard | Iquitos, Peru | 21.07.2022 (Censored)
2022 Carne | Cité internationale des arts | Cur. Claire Luna | Paris, France | 22.03 -26.03.2022


Group exhibition

2022 Semaine de l’Amérique latine et des Caraïbes | Cur. Christian Bendayán | UNESCO | Paris, France |
2022 After affect | Cité internationale des arts | Cur. Akim Pasquet | Paris, France | 27.04 – 31.08.2022


Credit

Photographic and video conception: Kay Zevallos Villegas
With the participation of : Diego Franko Saldaña Navarro (Umbrella Ice) , Joao Manuel Sanchez Ramirez ( Kia Farrah) and Bray Junior Galan Rengifo (Argus Ice)
Operator photographer: Leoncio Ramirez (2020), Patrick Murayari (2022)
Operator video: Luis Adolfo Chumbe Huamani (2022)
Video editing: Kamir Meridja
Assistants: Livia Silvano, Jairo Ramirez (2020)


Press

Lima News. Dateline: 03.12.2022.PE
Revista Voces. Dateline: 05.12.2022.PE
Agenda Cultural de Lima. Dateline: 5.12.2022.PE
Revista Caretas. Dateline: 13.12.2022.PE
Ensayo General. Dateline: 13.12.2022.PE
Diario El Comercio. Dateline: 14.12.2022.PE
Lima Gris. Dateline: 29.11.2022.PE
Revista Review. Dateline: 07.12.2022.PE
Peru21. Dateline: 08.06.2022. PE